karl-henrik pettersson

karlhenrikpettersson.se

Filosofiska tankar om företagande och ekonomi

Vilket samhälle vill vi ha? Hur mycket marknad? Hur mycket politik? Varför dessa ekonomiska orättvisor?

Nätverksföretaget

Det gamla storföretagets arketyp hade som strategi att vertikalt integrera. Det nya storföretagets arketyp, nätverksföretaget, har ofta som strategi att göra så lite som möjligt i egen regi, själva motsatsen till integration, och i stället bygga marknadsrelationer. Målet är ett dynamiskt nätverk som ”producerar” de produkter eller tjänster som marknaden vill ha. Man kan säga att medan det gamla storföretaget hade ett inåtriktat fokus, på företaget, har det nya storföretaget ett utåtriktat fokus, på nätverket.
Det är lätt att hitta exempel på nätverksföretag, bl a eftersom de ofta är iögonenfallande framgångsrika på marknaden. IKEA, EF Education och Hennes & Mauritz (H&M) är tre svenska nätverksföretag. Dell, eBay och Weight Watchers är tre amerikanska nätverksföretag. De sex är exempel på Det nya företaget i storföretagstappning.

 

Läs/ladda ner hela texten (5 sidor)

  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • email
2009-04-08

2 Kommentarer

Trackbacks

  1. ทำความรู้จักกับ Pragmatic play
  2. แนะนำ 12 อันดับ เว็บ ซื้อ หวย บาทละ 100 เว็บไหนดี

Skriv kommentar